Jeansson 1 Cmyk

05

AUG

"Vi vill vara bra på jeans"

– Folk hittar oss långväga ifrån och vi har många stamkunder, säger Henrik Zackrisson. 

Tillsammans med Stina Elzer och Cecilia Andersson äger och driver han Jeansson i centrala Kinna. Det är en av butikerna i Centrumgruppen Kinna och medlemmar hos Handel i Mark. 

– Vi handlare vill måna om Kinna centrum.

Butiken säljer mode för dam, herr och junior. I priset ingår uppläggning av byxor. Vid Hasthag Marks besök sitter Henrik vid symaskinen mitt i lokalen. Fast det är tidigt på morgonen strömmar besökare in. Många tilltalas vid namn.

– Vår goda service uppskattas. Vi har många ben att stå på och säger att vi säljer kläder från 6 år till 106 år. Butiken går bra, vi har ett bra läge, säger Henrik.

Bästsäljare är förstås jeans av olika märken men även t-shirts och andra kläder säljer bra. 

– En typisk kund är en modeintresserad person i åldern 30 till 40 år men alla åldrar handlar här.

Jeansson startade 2010 men en butik har funnits på samma plats sedan 1974, då som JC som också sålde jeans. Dåvarande ägaren Janne Olsson var först med som passiv delägare när Jeansson startade. 

– Vi har stora varumärken som Calvin Klein, Lee, Diesel med mera. Lokalt har vi Nudie från Göteborg och Morris från Borås, säger Henrik

– Vi gör en liten del av inköpen av säljare som besöker butiken men mest blir det inköpsresor till Göteborg, Stockholm och Köpenhamn, där var vi i förrgår. Vi går på modemässan och blir inspirerade, säger Stina som går runt i butiken och servar besökare.

I september firar Jeansson nio år.

– Vi brukar alltid fira på något sätt, det är ju inget jämnt i år men något blir det. Kanske tårta i butiken, funderar Henrik.

Hur ser då höstmodet ut? Stina säger att på herrsidan känns det som ”goa murriga färger”.

– Vi märker också att silhuetten på byxor har blivit rakare från att ha varit väldigt tight. Manchester är populärt och att blanda olika material.

– I dag klär vi oss mer individuellt än förr, alla följer inte modet, påpekar Henrik.

Det finns en kundklubb gemensam för samtliga handlare och klubb Jeansson har även en egen med 6 000 medlemmar.

– Vi har gett ut över en miljon i bonusar som förmåner och rabatter. Det är olika erbjudanden varje säsong.

Kundklubben är ett sätt att stimulera handeln och locka trogna kunder till Kinna. 

– Vi är med i Centrumgruppen och Handel i Mark.

Henrik har varit aktiv i Centrumgruppen sedan butiken startade. Allt bygger på ideellt arbete och Henrik känner att han behöver fokusera på Jeansson och sina andra styrelseuppdrag just nu.

– Vi handlare har funderat över vad vi kan göra för roligt i Kinna som inte kostar något. Det finns många idéer.

Ibland har Centrumgruppen lånat torget mot en liten avgift till kommunen. Henrik säger att de försöker göra så mycket win win som möjligt, tjänster och gentjänster. Som att Toveks bil visat bilar på torget, föreningar har kunnat få en liten förtjänt genom att sälja bullar, Hemköp har haft godisregn.

– Det är viktigt med ett levande centrum.

 

Text och foto Boel Ferm

”Vi handlare har funderat över vad vi kan göra för roligt i Kinna som inte kostar något. Det finns många idéer!”

Fakta Jeansson

Startade 2010 och har funnits på samma plats sedan 1974, tidigare som JC.

Varumärken som tex Calvin Klein, Lee, Diesel med flera.

Lokala varumärken:
Nudie från Göteborg & Morris från Borås

Butiken säljer mode för dam, herr och junior. I priset ingår uppläggning av byxor.